תחבורה וערוצי גישה (כבישים ומסילות)
"האזרחים" יפעלו לשינוי במדיניות וסדרי העדיפויות, על מנת להקל משמעותית על בעיית הפקקים ולתת פתרון אמיתי לכלל חלקי האוכלוסייה. זיהום האויר הנגרם כתוצאה מהפקקים וכתוצאה משימוש שאינו אופטימאלי בתחבורה הציבורית, גורם לתחלואה רבה, בעיות תפקודית ובריאותיות, ואף גורם למוות.
קידום התחבורה הציבורית, פתרונות של תחבורה שיתופית חכמה, הגדרת נתיבים ייעודיים לתחבורה ציבורית, רציפות של נתיבי אופניים ועוד – כל אלו פתרונות שניתן וחשוב ליישם לא רק על מנת שנחסוך זמן בפקקים ונגיע מהר יותר ממקום למקום, אלא גם על מנת לשמור על בריאותינו ובריאות ילדנו.
כשלים במציאות הקיימת
כיום מערכת התחבורה הישראלית רצופת ליקויים אשר רבים מהם נחשפו על ידי מבקר המדינה:
- צפיפות תנועה בכבישים אשר גדולה פי 3.5 מממוצע מדינות ה OECD. כתוצאה מהצפיפות בכבישים, המהירות הממוצעת של אוטובוס בעיר גדולה היא 16 קמ"ש.
- 99 יישובים ללא גישה לתחבורה ציבורית ו 238 יישובים וערים אשר לא מקבלים תחבורה ציבורית בתדירות לה הם זכאים על פי משרד התחבורה.
- מאות אלפים נסיעות האוטובוס מתוכננות, אך בפועל לא מבוצעות.
- מספר איחורי הרכבות עולה ומספר הביטולים בנסיקה (עלייה של 470% ).
- כמות לא מספקת של נתיבי תחבורה ציבורית וחוסר אכיפה בנתיבים הקיימים.
- חוסר בתחבורה ציבורית בשבת – פוגע ביכולת ההתניידות של אוכלוסיות מוחלשות ובני נוער ויוצר תלות ברכב פרטי.
פעולות שניתן לנקוט באופן מידי וללא השקעה בתשתיות
- הסרת המכשול הרגולטורי ומתן אישור לחברות כגון UBER לפעול בישראל ולספק הסעות שיתופיות.
- הסדרת התחבורה הציבורית בשבת ועל ידי כך הפחתה משמעותית של התלות ברכב פרטי.
- סימון נתיבי תחבורה ציבורית נוספים והגברת האכיפה בנושא.
- הסדרת הנסיעה באופניים וקורקינטים חשמליים.
יעדים להמשך הדרך
- חיבור ישובים מנותקים מתחבורה ציבורית.
- הגברת תדירות הקווים בהתאם לסטנדרט להפעלת תחבורה ציבורית שיקבע בשיתוף ציבור.
- הגברת נגישות התחבורה הציבורית לאוכלוסיית הקשישים בדגש על מוסדות דיור מוגן.
- הוספת קווי אוטובוס ישירים שיוכלו להוות חלופה רלוונטית לרכבים פרטיים.
- תכנון שכונות מגורים עם דגש על נגישות תחבורה ציבורית
(O.D – Transit Oriented Development) - שינוי המשקל הניתן במכרזי הפעלת תחבורה ציבורית כך שמשקל משמעותי יינתן גם לאיכות השירות, עמידה בלוחות זמנים, יחס לעובדי החברה ועוד.
- שימוש במערכת הרמזורים כך שתינתן עדיפות לאוטובוסים, כפי שנעשה בהצלחה במדינות מתקדמות.
- הקמת ועדה ייעודית לתחבורה ציבורית שתיצור, בשיתוף ציבור, סטנדרט להפעלת תחבורה ציבורית. חברות אשר לא יעמדו בסטנדרט תדורגנה נמוך יותר במכרזים.
- בניית תכנית לתחבורה ציבורית מבוססת אנרגיה נקייה.
- תמריצים כלכליים לאזרחים שיוותרו על השימוש ברכב פרטי.
- היערכות לעתיד הרכבים האוטונומיים ושילובם באופן אחראי בתחבורה.